مقالات آموزش نرم افزاری

فهرست

1. نحوه گرفتن لاگ از دستگاه و ارسال آن با Uplooder.net

2. نحوه فراخوانی و تمدید لایسنس دستگاه

3. نحوه شارژ متریال دستگاه و تغییر تنظیمات آن

4. نحوه Pack گرفتن

5. جایگزین برای برنامه Anydesk

6. ثبت تیکت و نحوه بستن تیکت

7. تنظیمات NETFABB و روش تبدیل فایل STL به فایل SLC

8. آموزش نصب برنامه Creative3D

9. آموزش نصب sprout

1. نحوه گرفتن لاگ از دستگاه و ارسال آن با Uplooder.net

مقدمه :

تمام فعالیت های پرینتر به صورت مجزا در فایلی ذخیره شده و به این فایل ” Log (لاگ)” گفته می شود. لاگ به ما کمک می کند تا از تمام حرکات پرینتر مطلع شویم و زمانیکه پرینتر با مشکلی رو به رو می شود، با بررسی لاگ آن مشکل را شناسایی کنیم.

با نرم افزار “Creative3D” لاگ از پرینتر فراخوانی می شود و کارشناس شرکت با دریافت و بررسی آن از وضعیت پرینتر شما با خبر می­شود. روش دریافت و ذخیره “Log” پرینتر در ادامه توضیح داده شده است.

نحوه فراخوانی لاگ Log از پرینتر

توجه شود که اتصال کامپیوتر و پرینتر برقرار باشد و همچنین پرینتر روشن و برنامه “PrintIT3D” در پرینتر فعال باشد. می توانید قبل از آن لایسنس را فراخوانی کرده تا از اتصال برنامه ها اطمینان حاصل کنید.

ابتدا برنامه “Creative3D” را باز کرده و وارد قسمت “System Log” شوید. در این منو روی دکمه “Save Logs…” کلیک کنید “تصویر اول”.

تصویر اول

در صورت اتصال صحیح پس از زدن گزینه “Save Log” پنجره ای باز شده که از شما می­خواهد تا محل ذخیره “Log” را مشخص کنید “تصویر دوم”. در این قسمت محل مورد نظر را مشخص کرده تا لاگ در آنجا ذخیره شود.

نکته : لاگ “Log” را جایی ذخیره کنید که به آن دسترسی داشته و بدانید در کجای سیستم می باشد. بهتر است یک پوشه در دسکتاپ “Desktop” ساخته و لاگ “Log” را در آنجا ذخیره کنید.

نکته : چنانچه در پنجره تعیین آدرس ذخیره “Log” گزینه “Make New Folder” را بزنید، می توانید یک فولدر جدید ایجاد و نام آن را به دلخواه تعیین کنید “تصویر دوم”.

تصویر دوم

پس از انتخاب محل ذخیره، دکمه “OK” را زده تا فایل مربوطه در محل تعیین شده ذخیره شود. نام فایل ذخیره شده “log.c3dl” می باشد.

نکته : شما زمانی نیاز به فرخوانی لاگ خواهید داشت که تکنسین شرکت از شما خواسته باشد. شما قابلیت استفاده از لاگ را ندارید.

نکته : اگر اتصال کامپیوتر با پرینتر برقرار نباشد بعد از زدن گزینه “Save Logs” پیغام خطای “Loading From Printer Failed” داده می شود “تصویر سوم”. در این شرایط باید اتصال کامپیوتر و پرینتر و همچنین فعال بودن برنامه “PrintIT3D” در پرینتر را بررسی کنید. اگر درست نشد از تکنسینی که از شما خواسته لاگ بگیرید کمک بخواهید.

تصویر سوم

نحوه ارسال لاگ برای تیم پشتیبانی شرکت

برای ارسال لاگ دستگاه مراحل زیر را به دقت انجام دهید (تمام مراحل در تصاویر نمایش داده شده است):

1- ابتدا وارد سایت زیر شوید:

www.uplooder.net

2- بر روی گزینه “برای آپلود فایل اینجا کلیک کنید” کلیک کرده تا پنجره انتخاب فایل باز شود.

 

3- در پنجره باز شده به مسیری که فایل لاگ دستگاه را در آنجا ذخیره کرده اید، بروید و فایل مورد نظر را انتخاب کنید و دکمه Open را کلیک نمایید. پسوند فایل مورد نظر باید c3dl. باشد.

4- پس از فشردن دکمه Open، روند آپلود فایل آغاز شده و زمانی که روند پیشرفت 100% شد، آپلود فایل به پایان رسیده است. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.

5- حال در بخش لینک دانلود بر روی آدرس نمایش داده شده یک بار کلیک نمایید تا به رنگ آبی تغییر رنگ دهد. سپس بر روی آدرس آبی رنگ کلیک راست کرده و گزینه Copy را انتخاب کنید (می توانید از دکمه ترکیبی Ctrl و C استفاده کرده تا آدرس کپی شود).

6- حال، به صفحه ارسال تیکت در سایت شرکت بروید و در تیکت مربوطه پس از زدن دکمه ارسال یک پاسخ، در قسمت پاسخ آدرس کپی شده را جایگذاری (paste) کنید. برای این منظور می توانید از دکمه ترکیبی Ctrl + V استفاده نمایید. در آخر دکمه ارسال پاسخ را بزنید (برای اضافه کردن آدرس میتوانید از دکمه ترکیبی Ctrl و V استفاده کنید).

در صورت نیاز می توانید فیلم آموزشی ارسال لاگ را نیز از اینجا مشاهده نمایید.

2. نحوه فراخوانی و تمدید لایسنس دستگاه

آموزش فراخوانی و تمدید License

برای استفاده از پرینتر نیاز به داشتن License فعال هست. بررسی شرایط License در نرم افزار Creative3D صورت می گیرد. برای آن که وضعیت License فراخوانی شود باید مراحل زیر طی شود :
1- برای این کار باید اتصال کامپیوتر و دستگاه برقرار بوده و نرم افزار Printit3D نیز در پرینتر فعال باشد.
2- در مرحله بعدی وارد برنامه Creative3D شده و منوی License را باز کنید. برای فراخوانی وضعیت License از پرینتر گزینه Load License را بزنید.

در صورتی که اقدامات گفته شده به درستی طی شده و License دارای زمان فعال باشد، بخش License بصورت زرد رنگ نمایش داده می شود.

نکته: برای تمدید لایسنس به انتهای مقاله مراجعه فرمایید.

در صورتی که تصویر به صورت قرمز یا سبز و یا با خطای دیگر روبرو شود، خطای License مورد نظر باید مورد بررسی قرار داده شود. در صورت قرمز بودن License می تواند دو مشکل وجود داشته باشد : 

1- تاریخ انقضای License فرا رسیده است.

2- دانگل سخت افزاری دستگاه متصل نمی باشد و یا سوخته است.

چنانچه پس از load License پیام Load From Printer Failed داده شود، باید موارد زیر را بررسی کرد :

1- دستگاه خاموش است.
2- ارتباط با شبکه برقرار نیست (کابل شبکه مشکل دارد و یا ip پرینتر درست وارد نشده است).
3- برنامه Printit3D روی کامپیوتر پرینتر فعال نیست.

مواردی که در برگه License هست در ادامه توضیح داده شده است (شماره ها بر اساس تصویر زیر می باشد) :

1- Product Number : مشخصه دستگاه در این قسمت مشخص شده است.
2- System Date : تاریخ ویندوز دستگاه می باشد (چنانچه تاریخ ویندوز دستگاه با تاریخ پرینتر مورد نظر یکی نباشد، دستگاه خطای Invalid بودن System Data را اعلام می کند).
3- License Status : در صورت فعال بودن License در مقابل آن Active نوشته می شود.
4- Start Date : تاریخ شروع License می باشد.
5- Expiration Date : تاریخ پایان License می باشد.
6- Hardware Lock : نشان دهنده وصل بودن دانگل سخت افزاری هست که در صورت وصل بودن دانگل گزینه Valid و در غیر این صورت گزینه Invalid نشان داده می شود.

نحوه تمدید و دریافت لایسنس

برای دریافت لایسنس ابتدا Load License را زده و بعد از فراخوانی شدن، در پایین صفحه Download License زده شود. دکمه مورد نظر در تصویر زیر با فلش نشان داده شده است:

3. نحوه شارژ متریال دستگاه و تغییر تنظیمات آن

بخش Material شامل دو موضوع مهم می شود :

1- بررسی میزان رزین موجود و فراخوانی شارژ رزین

2- ثبت و تغییر تنظیمات مکانیکی پرینترها

بررسی میزان رزین موجود و فراخوانی شارژ رزین

ابتدا از اتصال پرینتر با Computer و فعال بودن برنامه Printit3D در پرینتر اطمینان حاصل شود. برای فراخوانی متریال و نمایش میزان رزینی که پرینتر شارژ دارد، دکمه load from printer زده شود. در صورتی که اتصال به درستی برقرار باشد تصاویر رزین ها و مقدار شارژ پرینتر در صفحه ظاهر می شود (عدد نمایش دهنده شارژ به گرم بوده و با سه رقم اعشار نمایش داده می شود، به عنوان نمونه عدد نمایشی یک کیلوگرم : 1000.000).

در صورتی که Load from Printer با خطای زیر همراه بود :

1- دستگاه خاموش است.
2- ارتباط با شبکه برقرار نیست (کابل شبکه مشکل دارد و یا ip پرینتر درست وارد نشده است).
3- برنامه Printit3D روی Computer پرینتر فعال نیست.

برای فراخوانی شارژ رزین خریداری شده باید دکمه charge from server زده شود. اگر پیام خطا server down و یا No internet access بدهد باید از اتصال کامپیوتر Creative3D به اینترنت اطمینان حاصل شود و با شرکت تماس گرفته شود.

در صورتی که روند شارژ به صورت کامل انجام شود پیام زیر به نمایش در می آید :

در صورتی که در حساب کاربری شما رزینی وجود نداشته باشد با پیام خطای زیر رو به رو خواهید شد که دلیل این خطا دو حالت دارد :

1- شارژ شما به پایان رسیده است

2- به ازای رزین خریداری شما حسابتان شارژ نشده است که برای حل این مشکل با منشی شرکت خانم ناصری تماس برقرار کنید.

اگر مراحل شارژ صحیح صورت گیرد پیام زیر نمایش داده می شود :

هر بار که دکمه charge from server زده شود پرینتر انتخاب شده 1000 گرم معادل یک قوطی رزین شارژ می شود.

بخش دوم  تنظیمات مکانیکی Material

بخشی از تنظیمات مهم پرینتر به وسیله برنامه Creative3D تغییر و ذخیره می شود. برای دسترسی به این تنظیمات پس از Load متریال طبق آموزش بالا متریال EP را انتخاب کرده و سپس گزینه Advance را زده تا بخش مورد نظر به صورت کامل به نمایش درآید.
پرینتر برای ساخت پروژه از 4 نوع لایه مختلف بهره می برد. هر کدام از لایه ها ویژگی مهمی به نام “زمان تابش پروژکتور” دارند. این پارامتر را برای هر یک از انواع لایه می توان تعیین کرد.
پس از اعمال تغییرات مورد نظر در پارامتر مربوطه در حالی که هم به دستگاه پرینتر و هم به اینترنت متصل هستید دکمه Upload to printer را بزنید و تا دریافت پیغام آبی رنگ منتظر بمانید.

در صورتی که به درستی تنظیمات در پرینتر آپلود شود پیام زیر به نمایش در می آید :

4. نحوه Pack گرفتن

برای تبدیل فایل با فرمت SLC به فایل با فرمت Pack از این بخش استفاده می شود.
نکته: معمولاً برای تبدیل فایل STL به فرمت SLC از نرم افزار Autodesk Netfabb استفاده می شود.
برای درک بهتر در تصویر زیر هر قسمت شماره گذاری شده است. در ادامه توضیحات ارائه شده با توجه به شماره های مشخص شده در تصویر آورده شده است :

1- ابتدا باید فایل SLC در برنامه Creative3D فراخوانی شود. برای این منظور دکمه Select SLC or Uniway file را زده و در پنجره باز شده فایل SLC خود را انتخاب کنید.
نکته : در کادر بالا سمت راست بخشی از طرح انتخابی به نمایش در می آید. از این تصویر برای اطمینان از درست بودن طرحی که قصد پرینت آن را دارید بهره ببرید.

2- Size: بعد از فراخوانی فایل خود این بخش به طور خودکار پر می شود. حتما توجه شود که ابعاد نمایش داده شده با ابعاد طرح شما یکی باشد (ابعاد به سانتی متر نمایش داده می شود).

3- Layer Resolution: ضخامت لایه های فایل SLC مورد نظر را نمایش می دهد. مقدار آن در نرم افزار Adobe Netfabb به هنگام گرفتن خروجی SLC تعیین می شود و در نرم افزار Creative3D مقدار آن غیر قابل تغییر است (از تطابق مقدار دلخواه با مقدار نمایش درآمده اطمینان حاصل کنید).

4- Plate Type: در این بخش با توجه به دستگاه پرینتر خود سایز Plate را مشخص کنید.

5- P-index: این پارامتر بصورت پیش فرض دارای مقدار صفر است اما در صورت نیاز و طبق نظر کارشناسان ما جهت پرینت فایل با ابعاد صحیح ممکن است برای این پارامتر مقداری غیر صفر تعیین شود.

6- Use ERM: این مشخصه حتما باید فعال باشد بنابراین تیک آن را برندارید (اگر این گزینه در هنگام Pack گرفتن غیر فعال باشد، فایل با ابعاد نادرستی پرینت می شود).

7- From Layer: برای آن که طرح خود از لایه ای به جز لایه اول شروع به پرینت شود، در این قسمت شماره لایه مورد نظر تعیین می شود. این مقدار باید حداقل عددی برابر با 2 باشد.

8- To Layer: برای آن که طرح تا آخرین لایه پرینت نشود، می توان از این گزینه بهره برد. برای این کار شماره آخرین لایه مورد نظر که خواهان پرینت شدن آن بوده را وارد کنید. توجه شود برای پرینت کل فایل این گزینه باید غیر فعال باشد.

9- Conversion Method: این مشخصه روش تبدیل فایل با فرمت SLC به فرمت Pack را تعیین می کند. بهتر است مقدار پیش فرض آن را تغییر ندهید.

10- CPU cores to use: برای آن که کامپیوتر فایل SLC را به فایل Pack تبدیل کند، نیاز به پردازش بالایی دارد. در این بخش تعداد هسته های CPU کامپیوتر شما آورده شده است. هرچه عدد بالاتری را انتخاب کنید تعداد هسته های درگیر کار بیشتر شده و با سرعت بیشتری خروجی Pack گرفته می شود. مقدار این مشخصه بستگی به مدل CPU کامپیوتر شما دارد.
نکته : اگر هنگام Pack گرفتن در حال استفاده از کامپیوتر برای کار دیگری بودید، مقدار انتخابی تعداد هسته ها را کمتر از بالاترین حد آن قرار دهید.

11- DOC: این پارامتر به نوعی کیفیت پرینت را تعیین می کند. برای مشخص کردن آن با توجه به نوع پرینتر خود که دارای قابلیت پرینت با رزولیشن 10K هست یا خیر، یکی از دو حالت زیر در نظر گرفته شود :
حالت اول پرینت بدون استفاده از قابلیت رزولوشن 10K : برای پرینت طرح خود دو انتخاب 0 و 12 داشته، اگر به دنبال بالاترین کیفیت پرینت بوده مقدار آن را 12 بگذارید و اگر نیاز به بالاترین کیفیت نبوده مقدار آن را صفر گذارید.

حالت دوم پرینت با قابلیت رزولوشن 10K: اگر پرینتر شما قابلیت پرینت با رزولویشن 10K را دارد، مقدار DOC را صفر قرار داده و گزینه 10K Quality در انتهای صفحه (مورد شماره 13 در تصویر) را فعال کنید.

12- Segement Transfer File: اگر فایل SLC شما دارای ارتفاع زیاد و یا مدل هایی با کانتورهای زیاد (توری مانند) است احتمال حجیم شدن فایل Pack طرح شما به بیش از یک گیگابایت وجود دارد. در این مواقع برای اینکه در فرآیند ارسال فایل Pack به دستگاه به مشکل نخورید نیاز است این گزینه فعال شود تا فرمت فایل خروجی به Spack تغییر کند.

13- 10K Quality: در صورتی که پرینتر شما از قابلیت 10K Quality بهره می برد، برای پرینت با بالاترین کیفیت این گزینه را فعال کنید.

14- در آخر نیز گزینه Convert زده و مسیر مورد نظر جهت ذخیره فایل Pack یا Spack خود را انتخاب و بر روی گزینه Save کلیک کنید. حال منتظر شوید تا کار ساخت فایل Pack تا انتها تمام شود.

نکته: اگر گزینه Segement Transfer File فعال است بهتر است مسیر ذخیره فایل خروجی را در یک فولدر یکتا قرار دهید چون در این حالت خروجی شما دارای تعداد زیادی فایل مخفی است که شما قادر به مشاهده آن ها نیستید. همچنین توجه شود که در هنگام جابجایی فایل خروجی Spack به مسیر دیگر، فولدر مربوطه را جا به جا نمایید و فقط فایل خروجی با فرمت Spack را جا به جا نکنید.

5. جایگزین برای برنامه Anydesk

در بعضی مواقع برنامه Anydesk با اینکه اینترنت در دسترس بوده وصل نمی شود. 

برای این شرایط دوتا برنامه آمده شده که می توانند جایگزین Anydesk شوند.

1. گزینه پیشنهادی برنامه Distant

      این برنامه نیاز به نصب نداشته و کافیست باز شود و یوزر و پسورد را در اختیار ما بگذارید

      دو راه برای دانلود برنامه Distant دارید :

      1- دانلود مستقیم از سرور شرکت ما، با زدن لینک زیر دانلود آغاز می شود :

      http://uniway.parsaspace.com/TicketVideo/distantACSID.rar

      2- دانلود از سایت اصلی، توجه شود که نسخه رایگان Free را دانلود کنید. با زدن لینک زیر صفحه دانلود برنامه Distant در سایت اصلی آن باز می شود :

      https://www.distantdesktop.com/downloads

      2. برنامه Team viewer 

      اگر دو برنامه قبلی کار ساز نبود این برنامه را چک کنید.

      Team viewer از قویترین برنامه های اتصال کامپیوترها بوده اما برای اتصال پسورد طولانی را مشخص می کند که انتقال آن از پای تلفن دردسر داشته و برای همین موضوع این برنامه را گزینه آخر می دانیم.

      با زدن لینک زیر به طور مستقیم آخرین ورژن برنامه Team viewer را از سرور شرکت ما دریافت می کنید :

      http://uniway.parsaspace.com/TicketVideo/TeamViewer.15.26.4.Retail.rar

      نصب برنامه ساده بوده و برای استفاده از تمامی امکانات نیاز به کرک هست که آن هم پیچیدگی ندارد. 

      قبل از نصب به موارد زیر توجه کنید :

      1- آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید

      2- نرم افزار را نصب کنید ، اما اجرا نکنید.

      3- فایل موجود در پوشه Crack را در مسیری که نرم افزار نصب شده است کپی و جایگزین فایل قبلی کنید.

      4- نرم افزار را اجرا کنید.

      6. ثبت تیکت و نحوه بستن تیکت

      برای ارسال تیکت ابتدا وارد اکانت خود شوید و بر روی گزینه ارسال تیکت بزنید.
      شما به صفحه ثبت تیکت منتقل می شوید.

      دپارتمان را بر روی گزینه واحد پشتیبانی فنی قرار دهید.
      گزینه بعدی را با توجه به سخت افزاری یا نرم افزاری بودن مشکل یکی را انتخاب کنید.

      نکته: در صورتی که اطلاع دقیقی ندارید یکی از گزینه ها را انتخاب کنید، خود همکاران تیکت را به بخش مرتبط منتقل می کنند.
      بعد از این کار تمام بخش های تیکت قابل رویت می شود. دقت داشته باشید که باید تمام موارد ستاره دار پر شوند، اگر کد Anydesk را نمی دانید آن را خالی بگذارید.

      * * 1- ارسال تیکت : ابتدا عنوان مشکل را به صورت کوتاه بیان کنید.
      * * 2- گزارش مشکل نرم افزاری : از لیست گزارش مشکل، یکی از موارد که مرتبط با مشکل شماست را انتخاب کنید (اگر مشکل شما در لیست نبود گزینه آخر که سایر است را بزنید).
      * * 3- ورژن برنامه : ورژن برنامه خود را با توجه به نرم افزار Creative خود وارد کنید (نرم افزار Creative را باز کرده و گوشه بالا سمت چپ ورژن آن نوشته شده است، در تصویر زیر نشان داده شده است) :

      * * 4- شناسه دستگاه (Product ID) : شماره دستگاه پرینتر خود را در بخش بعدی وارد کنید (اگر آن را نمی دانید در نرم افزار Creative لایسنس دستگاه را فراخوانی کرده و همان خط اول شناسه پرینتر آورده شده است، به تصویر زیر توجه کنید) :

      5- Anydesk ID : شماره Anydesk کامپیوتر خود را برای ارتباط همکاران پشتیبانی ثبت کنید، اگر نمی دانید آن را خالی بگذارید.
      * * 6- نام مالک کارگاه / شرکت : نام مالک پرینتر یا نام کارگاه وارد شود.
      * * 7- تلفن تماس : پشتیبانی برای تماس با شما نیاز به شماره تلفن دارد که آن را در این بخش وارد کنید.

      * * توضیحات : در بخش آخر توضیح کاملی از مشکل خود نوشته و در صورت شهودی بودن مشکل، عکسی از آن گرفته و در تیکت خود ضمیمه کنید (گزینه افزودن ضمیمه را زده و عکس یا فایل log خود را انتخاب کنید).
      دکمه ارسال تیکت را بزنید تا برای پشتیبانی ارسال گردد.

      همکاران پشتیبانی در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

      برای تماشای ویدئو آموزش کامل عضویت و تیکت گذاری لینک زیر را کلیک کنید :

      آموزش ویدئویی عضویت و تیکت گذاری

      نکته مهم : بعد از رفع مشکل، تیکت را از وضعیت باز به وضعیت بسته تغییر دهید

      بعد از آن که پشتیبانی مشکل شما را برطرف نمود به حساب کاربری خود آمده و تیکت مرتبط با مشکل را تغییر وضعیت داده و آن را برای همیشه ببندید. تغییر وضعیت تیکت در سمت چپ صفحه تیکت و در کادر جزییات تیکت بوده و در تصویر زیر نشان داده شده است :

      7. تنظیمات NETFABB و روش تبدیل فایل STL به فایل SLC

      7 – 1  .  مقدمه
      طراحی شما به کمک نرم افزار “Autodesk Netfabb” روی پلیت “Plate” چیده شده و آماده پرینت می شود. خروجی اصلی نرم افزار که در هر زمان قابل تغییر باشد فایلی با پسوند “stl” است. این فرمت برای استفاده در پرینتر سه بعدی مناسب نیست. فرمت مورد نیاز پرینتر “slc” بوده که آن هم از برنامه “Autodesk Netfabb” گرفته می شود.
      در این مقاله به دو موضوع مهم پرداخته می شود :
      1 . ابتدا روش تغییر تنظیمات برنامه “Autodesk Netfabb” با توجه به نوع پرینتر توضیح داده می شود.
      2 . سپس مراحل تبدیل فایل “stl” به “slc” بیان می شود.

      7 – 2  .  تنظیمات برنامه Autodesk Netfabb
      باید سایز صفحه پلیت در برنامه “Autodesk Netfabb” را با سایز پلیت پرینتر یکسان کنیم. برای این کار سایز پرینتر خود را از موارد NSP، A5، A6، A7 مشخص کنید. بعد از اینکار نرم افزار “Autodesk Netfabb” را باز کنید تا سایز پلیت را برای آن تعریف کنیم.
      برنامه که بازشد در نوار ابزار بالا گزینه “System” را زده و در لیست باز شده “Settings” را انتخاب نمایید “تصویر 7-1”.

      7-1

      تصویر 7-1 . ورود به بخش تنظیمات برنامه “Autodesk Netfabb”

      حال پنجره تنظیمات باز شده و از سربرگ “General” گزینه “Default platform Size” را کلیک می کنیم. در این بخش سه کادر فعال شده که به صورت پیش فرض در آنها مقدارهای مختلفی درج شده است “تصویر 7-2”.

      تصویر 7-2 . تنظیمات برنامه “Autodesk Netfabb”
      این سه کادر باید بر اساس نوع پرینتر شما که در مرحله اول مشخص شده، پر شوند. با توجه به “تصویر 7-2” و “جدول 7-1” مقادیر مناسب را در کادرهای تنظیمات برنامه خود وارد کنید. 

      جدول 7-1 . اعداد مخصوص سایزهای مختلف پرینترها

      تصویر 7-3 . ذخیره کردن تنظیمات “Autodesk Netfabb”
      بعد از این تغییرات، سایز پلیت درون برنامه با سایز پلیت پرینتر شما یکسان شده و می توانید چینش کارهای خود را شروع کنید.
      7 – 3  .  تبدیل فایل طراحی به SLC
      هنگامیکه طراحی شما در “Autodesk Netfabb” تمام شده و همه کارهای خود را روی پلیت قرار دادید، باید در همان نرم افزار با فرمت “slc” خروجی بگیرید. اگر فایل باز نیست آن را با نرم افزار “Autodesk Netfabb” باز کرده تا خروجی مورد نظر از آن گرفته شود.
      مراحل زیر را قدم به قدم پیش ببرید تا خروجی “slc” بدست آید :
      1 . ابتدا فایل طرح مورد نظر خود را باز کنید.
      2 . باید کل طرح های موجود در پلیت را انتخاب (مارک) کنید. بر روی قسمتی از کارهای انتخاب شده کلیک راست کرده و از بخش “Export Part” گزینه “as Slice” را انتخاب کنید “تصویر 7-4” تا پنجره مخصوص “slc” باز شود.

      تصویر 7-4 . مراحل ساخت “slc” در نرم افزار “Autodesk Netfabb”

      3 . در پنجره باز شده باید تنظیماتی مشخص کنید. شماره ها بر اساس “تصویر 7-5” می باشد :

      مورد 1 : این بخش مختصات کف طرح شما را نشان می دهد. باید دقت شود که این گزینه حتما صفر باشد. اگر صفر نبود از این مرحله خارج شده و مجددا طرح های خود را به کف بچسبانید.

      مورد 2  : ضخامت هر لایه از پرینت اینجا تعیین می شود. پرینترهای شرکت قابلیت پرینت دو ضخامت 35 و50 میکرون را دارا هستند. حال با توجه به نیاز خود یکی از این دو سایز را انتخاب کنید. دقت شود در برنامه “Autodesk Netfabb” این اعداد به “میلی متر mm” مشخص می شوند و بر اساس انتخاب خود اعداد زیر را وارد کنید :

      **        35 میکرون : 0.035 میلیمتر
      **       50 میکرون : 0.050 میلیمتر

      مورد 3  : این بخش فرمت خروجی را تعیین کرده و حتما آن را گزینه زیر قرار دهید :

      **     Export Format : SLC-File (SLC)

      مورد 4  : در این قسمت محل ذخیره فایل خروجی را مشخص کنید.

      مورد 5  : نیاز هست واحد مختصات را برای برنامه “Autodesk Netfabb” مشخص کنید. دقت شود که روی واحد “میلی متر mm” باشد.

      **  Units: mm

      تصویر 7-5 . پنجره تنظیمات “slc”

      گزینه “OK” در پایین پنجره را زده تا مراحل ساخت فایل با فرمت “slc” تمام شود و در محلی که مشخص کردید ذخیره می شود.

      نکته : توجه شود هنگام تبدیل فایل به “slc” با کامپیوتر کار دیگری نکنید.

      8. آموزش نصب برنامه Creative3D

      برنامه Creative3D برای برقراری ارتباط کامپیوتر شما با کامپیوتر پرینتر و اعمال تنظیمات تخصصی استفاده می شود. نصب این برنامه نیازمند طی کردن شش گام مهم بوده تا به درستی در سیستم فعال شود. توضیح کامل این گام ها در ادامه آمده است.

      گام اول . انتقال فایل Tiny.ocx

      برای آن که ویندوز با دانگل ارتباط برقرار کند نیاز به داشتن فایل Tiny.ocx در کامپیوتر هست. به این منظور باید فایل Tiny.ocx را در درایور C کپی کنید (این فایل را می توانید از اینجا دانلود کنید).
      نکته: ممکن است فایل Tiny.ocx مستقیم در درایو C کپی نشود، برای رفع آن ابتدا در Desktop کپی شده و سپس به درایو C منتقل شود.

      گام دوم . اکتیو کردن Tiny.ocx

      در این گام می بایست فایل Tiny.ocx رجستری شود. برای شروع ابتدا برنامه Command Prompt را از قسمت جستجوی نوار ابزار پایین ویندوز پیدا کرده و سپس راست کلیک کرده و بر روی گزینه Run as Administrator کلیک کنید.
      حال دستور زیر را کپی و در محیط Command Prompt جایگذاری نمایید :
      cd c:\windows\system32
      حال enter را بزنید و سپس دستور زیر را کپی و در محیط  Command Prompt جایگذاری کنید :
      regsvr32.exe C:\tiny.ocx
      حال enter را بزنید.

      در صورت انجام درست کارها پس از فراخوانی، پیام موفقیت آمیز بودن رجستری نمایش داده می شود (پیامی که در تصویر زیر آمده است) :

      نکته: اگر برنامه Command Prompt با دسترسی ادمین باز نشود، در صورت اعمال کد رجستری پیام خطای زیر داده خواهد شد :

      گام سوم . انتقال فولدر برنامه Creative3D

      در این مرحله باید کل فولدر برنامه Creative3D در کامپیوتر ریخته شود، به همین منظور فولدر Debug-Creative3D در کامپیوتر کپی شود.
      نکته: حتما یکسان بودن ورژن برنامه Creative3D و Printit3D چک شده و در انتقال فولدر به این موضوع دقت شود.
      نکته: بهتر است shortcut برنامه در دسکتاپ قرار داده شود.

      گام چهارم . فعال سازی برنامه Creative3D

      پس از اجرای برنامه Creative3D پنجره Activation code باز شده که دارای دو فیلد است. فیلد اول serial number بوده که حاوی اعداد هست و فیلد دوم Activation code است که در حالت اولیه خالی می باشد.

      برای فعال سازی برنامه نیاز به Activation Code است که باید از شرکت گرفته شود.
      نکته: در صورت اشتباه بودن کد اکتیو سازی، پیام خطای زیر را خواهد داد :

      نکته: نرم افزار Creative3D برای فعال شدن به یک دانگل سخت افزاری نیاز دارد. این دانگل توسط شرکت برای مشتری تامین می گردد.

      در صورتی که نرم افزار بدون اتصال دانگل با کامپیوتر باز شود، خطای زیر به نمایش در می آید :

      گام پنجم . تعریف شناسه پرینتر برای برنامه Creative3D

      برای آن که برنامه Creative3D بتواند با پرینتر ارتباط برقرار کند نیاز است شناسه پرینتر برای برنامه تعریف شود.
      ابتدا در فولدر برنامه Creative3D یک فایل Text به نام Creative3D.exe.Config را یافته و سپس فایل مورد نظر با نرم افزار Notepad باز شود.

      نکته : در صورتی که فرمت فایل نشان داده نمی شود، باید نمایش آن را فعال کنید. برای فعال کردن نمایش فرمت از پنجره File Explorer ، در نوار ابزار View گزینه File name extensions را فعال کنید. در تصویر زیر نشان داده شده است :

      در صورت غیر فعال بودن نمایش فرمت فایل های ویندوز، فرمت انتهای نام فایل “config” نمایش داده نمی شود.
      حال در این فایل Text باید ip پرینترهای هدف ثبت شود.
      جهت تعریف پرینتر ابتدا خط چهارم که devices است را پیدا کنید، حال ip پرینتر خود را ویرایش نمایید.

      پس از جایگذاری ip پرینتر خود فایل Notepad را Save کنید (همانند تصویر زیر) :

      گام ششم و آخر 

      در گام آخر می بایست از درست بودن مراحل طی شده و فعال سازی کامل نرم افزار Creative3D اطمینان حاصل شود.
      در صورت انجام صحیح تمام گام های گفته شده برنامه باید بدون هیچ خطا و پیغامی باز شود.
      در صورت اتصال کامپیوتر با پرینتر و فعال بودن نرم افزار Printit3D باید License دستگاه با دکمه Load license نمایش داده شود.

      9. آموزش نصب sprout

      برای نصب Sprout در گام اول فایل نصبی متناظر با شماره ثبت شده بر روی دانگل را که از شرکت دریافت کردید بر روی رایانه خود کپی و Extract نمایید. سپس دانگل را به رایانه متصل کنید. این فایل یا توسط CD از سوی شرکت به همراه دانگل به شما ارسال شده است و یا لینک دانلود آن به شماره همراه ثبت شده شما (قبل از ارسال دانگل) پیامک شده است. 

      لازم به ذکر است ورژن برنامه Rhino باید 5.14 به بالا باشد. برای مشاهده ورژن برنامه Rhino از منوی اصلی از قسمت Help وارد بخش About Rhino شوید.

      در ادامه حتما توجه کنید که برنامه های Rhino و Matrix در سیستم شما باز نباشند. حال از داخل فولدر حاوی فایل نصبی برنامه پس از Extract اگر سیستم عامل کامپیوتر شما 64 بیتی است فایل SproutSupportGeneratorX64.rhi و اگر 32 بیتی یوده فایل SproutSupportGeneratorX86.rhi را در ویندوز کامپیوتر، اجرا نمایید.

      (نحو تشخیص سیستم عامل 64 یا 32 بیتی)

      در مرحله بعد مانند تصویر زیر یکی از دو گزینه Just Me یا Anyone را انتخاب و سپس بر روی Next کلیک کنید.

      سپس منتظر اتمام نصب برنامه بمانید تا تصویر زیر را مشاهده کنید.

      مانند تصویر بر روی Close کلیک کنید تا فرایند نصب به اتمام برسد.

      حال برنامه Rhino را باز کنید و مانندتصویر زیر در قسمت Command  عبارت SproutSupportGenerator را تایپ کرده و آن را انتخاب کنید.

      اگر مراحل را به درستی طی کرده باشید با تصویر  زیر رو برو خواهید شد.در اینجا فرایند نصب Sprout به پایان می رسد.